Jak napisać reklamację do biura podróży?
Nadchodzi czas na długo wyczekiwany, wymarzony urlop i już od pierwszej chwili nic nie jest takie jak oczekiwaliśmy? Wakacje z biurem podróży mogą okazać się totalną porażką, a lista niedociągnięć może być naprawdę długa. Zastanawiasz się czy możesz reklamować zakupione wakacje? Chcesz wiedzieć jak napisać reklamację oraz jak uzyskać odszkodowanie? W naszym artykule w prosty sposób wyjaśniamy wszystkie procedury składania reklamacji u organizatora wypoczynku. Dowiedz się co możesz zrobić i przygotuj się na czarny scenariusz.
Reklamacja do biura podróży – kiedy można ją złożyć?
Wybierając ofertę wymarzonych wakacji musimy wziąć pod uwagę, że coś może pójść nie tak. Opóźniony lot, warunki zakwaterowania niezgodne z opisem, kiepskie wyżywienie i brak dostępu do plaży choć hotel, który wybraliśmy miał mieć do niej bezpośrednie zejście. Lista niedociągnięć może ciągnąć się w nieskończoność i warto wiedzieć komu, kiedy i na jakich zasadach przysługuje prawo do reklamacji za nieudany urlop. Prawo do reklamacji i odszkodowania przysługuje każdemu uczestnikowi imprezy turystycznej w przypadku niezgodności wybranej oferty wakacji ze stanem faktycznym. Do najczęstszych uchybień należy: znacznie opóźniony lot, pobyt w hotelu o niższym standardzie, zmiana miejsca zakwaterowania, niemożliwość skorzystania z oferowanych usług, nieczynna infrastruktura basenowa czy place zabaw, brak wyżywienia, które było zagwarantowane w ofercie oraz umowie, a także niska jakość serwowanych dań. Wszelakie uchybienia najlepiej zgłaszać bezzwłocznie, by organizator wypoczynku miał szansę naprawić niedogodności w trakcie trwania naszego urlopu. Pierwsza reklamacja może zostać sporządzona jeszcze w trakcie trwania wypoczynku i złożona na ręce rezydenta, który powinien pokwitować odbiór stworzonego przez nas pisma. Na złożenie reklamacji zgodnie z obecnie obowiązującym prawem mamy aż 3 lata, ale im szybciej zaczniesz działać tym wyższe odsetki otrzymasz w przypadku pieniężnej rekompensaty. Pamiętaj, aby pismo wysłać drogą tradycyjną, czyli w postaci listu bezpośrednio do organizatora wypoczynku (Rainbow, Itaka lub TUI), z którym zawarliśmy umowę, a nie do pośrednika lub złożyć ją osobiście w biurze podróży.
Jak napisać reklamację do biura podróży? Reklamacja krok po kroku
Standardowo pismo reklamacyjne powinno zawierać wszystkie dane, które umożliwią weryfikację uczestnika wycieczki (imię, nazwisko, adres, telefon kontaktowy), numer wycieczki, w której braliśmy udział, ewentualnie numer umowy na podstawie, której korzystaliśmy z wypoczynku. Następnie musimy konkretnie i precyzyjnie opisać przedmiot naszej reklamacji wskazując wszystkie niezgodności pomiędzy tym co nam oferowano, a tym co zastaliśmy na miejscu. Ostatnim elementem, który musi zawierać reklamacja jest określenie naszych żądań względem biura podróży. Pamiętaj, że sam opis rozbieżności najczęściej okazuje się niewystarczający, dlatego warto do pisma dołączyć dokumentację fotograficzną lub oświadczenie obsługi hotelu czy zeznania innych uczestników wypoczynku.
Reklamacja wycieczki – czego mogę oczekiwać?
Ostatnią najistotniejszą sprawą jest to czego możemy domagać się od biura podróży. W treści napisanej przez nas reklamacji możemy podkreślić, że zależy nam na obniżeniu ceny wyjazdu, odszkodowania za zrujnowany urlop lub świadczenia zamiennego tj. innej wycieczki w obniżonej cenie lub za darmo. W przypadku odszkodowania czy obniżenia ceny musimy zaznaczyć o jaką kwotę nam chodzi, by biuro podróży mogło ustosunkować się do naszych żądań, a także wskazać numer konta, na który mają zostać zwrócone środki. W razie wszelkich wątpliwości lub problemów warto skontaktować się ze specjalistami, którzy pomogą nam stworzyć pismo jak również przejść przez proces reklamacyjny i odzyskać odszkodowanie. Warto pamiętać, że wszystkie wycieczki podlegają prawu do reklamacji również te kupione na ostatnią chwilę zwane Last Minute.
Zmarnowany urlop to bez wątpienia powód do wystosowania reklamacji do biura podróży. Warto znać swoje prawa i korzystać z nich domagając się zadośćuczynienia czy rekompensaty.